Ro med “Movements of Harmony”

Søndag var jeg til en workshop i mit lokale yogacenter: Hot Yoga Denmark i Lyngby med Alan Olivier, som underviser i ”Movements of Harmony”.

Efter to timer i selskab med Alan Olivier søndag, cykler jeg hjem i det dejlige forårsvejr. Jeg er glad, men også forvirret. Det var et behageligt møde, som satte mine tanker i gang, men jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået, hvad ”Movements of Harmony” er.

Alan oliver

Tilpas, men forvirret

Er det en tilgang, en filosofi eller en bevægelsespraksis? Hvad skal jeg gøre for at praktisere ”Movements of Harmony”, og hvad kan jeg opnå ved det? Hvordan adskiller det sig fra andre alternative og spirituelle retninger?

Jeg føler mig inspireret, men kan ikke få struktur på mine tanker og følelser. Derfor vælger jeg at ”sove på” oplevelsen.  

Oplæg og bevægelse

Workshoppen med Alan sker i en vekselvirkning mellem oplæg og bevægelse. Alan fortæller om udgangspunktet for hans praksis. At vi alle er født med en grundlæggende ro og balance, kaldet ”oneness”, men efterfølgende udvikler ”polarity” og ”movements”, som kan føre til ubalance. Sygdom, fysiske skader, et skrantende helbred, mental uro, krise eller psykiske lidelser. Hvis ikke vi forstår at møde dem og at omfavne dem, men derimod prøver at fixe dem ved primært at være fokuseret på målet – at blive raske – så opstår der en ubalance.

Alan forklarer og tegner

Ubalance er kroppen, som snakker

Ofte vil kroppen eller psyken forsøge at fortælle dig, at der er en ubalance. Hovedpine, øm hofte, ondt i ryggen mv. Det er ifølge Alan alt sammen signaler fra kroppen om, at der er en ubalance et sted.

Via specifikke bevægelser, udviklet gennem årtusinder i Kina, arbejder og undersøger Alan kroppen. Fokus er på at skabe mulighed for flow af energi gennem kroppen ved at eliminere spændinger, uvaner og usunde kropsholdninger. Kroppen skal tilbage til de positioner, som den oprindeligt havde ved fødslen, dog med respekt for, at kroppen ældes. Skuldrene skal ned og trækkes tilbage. Brystet skal skydes frem og det naturlige lændesvaj skal genskabes. Hofterne skal være åbne og mobile. Først når kroppen er tilbage i sin oprindelige position, er det muligt at få tyngde i kroppen, som efterfølgende vil føre til ro i sindet ud fra tanken om, at når kroppen er i ro vil sindet også komme i ro.

Bevægelse

Vi laver forskellige bevægelser med Alan. Øver os i at strække vores arme helt, åbne op og skabe mulighed for lodret og vandret flow gennem kroppen. At bevæge os langsomt, men med stærke, strakte lemmer. Fokusere og begrænse vores bevægelser til et lille område, hvor vi både styrker og smidiggør led og muskler. Balancere og træne koreografi. Trække musklerne omkring rygsøjlen og skuldrene tilbage samt føre energi igennem kroppen via lange, cirklende kærtegn med vores hænder fra ryg til fod efterfulgt af et ”Chia” – en form for udånding med lyd.

Pause

Mens vi laver øvelserne, er mit hoved i ro. Jeg er så fokuseret på at mærke de enkelte øvelser og udføre dem korrekt, at mit hoved ikke har mulighed for at tænke på opvask, indkøb, moster Gerdas fødselsdag og arbejdet, der kalder i morgen.

En kur?

Da jeg kom til workshoppen, havde jeg ondt i min hofte. Det har jeg stadig efter workshoppen. Min oplevelse er, at ”Movements of Harmony” ikke er et quickfix eller en række bevægelser, der fjerne dine smerter eller skavanker. Det er en tilgang til at møde modstand og ubehag.

Fremfor at løbe væk fra det eller søge at løse det, skal du være nysgerrig og opsøgende. Hvor har jeg ondt? Hvornår gør det ondt? I hvilke situationer gør det ondt? Via langsomme bevægelser med strakte, stærke lemmer ”tuner” du ind på kroppen og undersøger dens tilstand samt egen reaktion på denne.

Min konklusion

I takt med at forbindelsen mellem krop og tænkning trænes og forstærkes, vil du blive bedre til at foregribe og reagere på lidelser og ubalancer, fordi du mærker din krop ned til det mindste hårstrå på din storetå og er i stand til at udføre bevægelser, der afhjælper disse samt sætter dit hoved på pause. – Pause fra at tænke dig til en løsning. Analysere problemer og lægge en plan. Det er ifølge Alan ikke nødvendigt, tværtimod, kan det være skadeligt. Kroppen kan sagtens selv guide dig, hvis du lærer at lytte til den.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.