
Jeg vil gerne slå et slag for folkebiblioteket som institution og formidler er viden og kultur. For de dygtige medarbejdere, der med smil og interesse gør dig umage for at hjælpe mig.
God service
De er ikke fordømmende overfor mine ønsker til litteratur eller hoverende i forhold til mine mange din e eller uoplyste spørgsmål. De beder mig aldrig komme tilbage, fordi jeg er dårlig forberedt og tager for lang tid at hjælpe. De gør sig umage. Går i detaljen. Er omhyggelige og en smule langsomme i deres bevægelser og tale. De repræsenterer den værdier, som jeg ønsker at inspirere til her. Gratis glæder, en dvælen ved det unyttige, men nære og opmærksomhed på at give og dele kunnen, viden, begejstring og læselyst.
En svær opgave
I dag lånte jeg bøger til sommeren. Til mig, til den ældste, den mellemste og den yngste. Helt gratis og med oplevelsen af god service.
Jeg kom men en lille krøllet seddel, hvor der stod en titel på en ungdomsroman, navnet på en ungdomsserie og så navnet “Kim”. Kim er (vist nok) hovedpersonen i en læs-selv bog, som min mindste har læst i skolen og gerne ville læse mere om.
Ungdomsromanen var udlånt. Ungdomsserien dækkede ikke over en serie sammenhængende bøger, men derimod over 100 ungdomsbøger under samme tema og læs-selv bogen om drengen Kim fandtes slet ikke. Måske drengen slet ikke hed Kim, men Tim? Måske Kim var en pige? Ingen ved det. Alligevel lykkedes det to søde og dygtige bibliotekarer at finde de rigtige bøger til os alle fire.
Tak til de to bibliotekarer, tak for et åbent og gratis bibliotek.