Hvad får man, hvis man mixer et vidunderbarn, med en pokerspiller, google-konge og en konkurs? Bank!

Jeg hverken faldt eller stødte ind i Jakob. Jeg kunne ikke komme uden om ham på facebook-siden “Iværksætternetværk Danmark”, hvor han ikke blot er en sprælsk og livlig debattør, men også typen, der sætter sindede i kog.

Dygtig eller idiot?

Jakob mener noget om meget og pakker ikke tingene ind. Min første tanke var: Enten er han ekstremt vidende og dygtig til sig arbejde, eller også er han en arrogant idiot. Sandheden er nok et sted midt imellem, hvilket Jakob i vores første mailudveksling var den første til at påpege. Og netop den lille åbning ind til noget, som minder om ydmyghed og refleksion på meta-niveau fik mig til at følge Jakob mere tæt på flere kanaler.

Efter at have fulgt Jakob i et par måneder er jeg kommet frem til, at Jakob ikke er en idiot. Men han kan synes arrogant og en smule ufølsom på grund af sit ordvalg og den meget direkte, næsten dikterende, tone i hans indlæg og opslag.

Who the f*uck is Jakob?

Hvem er han? Hvad kan han? Hvorfor har han lyst til og mod på at dele sine meninger så klart og kompromisløst? Hvad er han drevet af? Det har jeg spurgt Jakob om.

“Er man langt fremme i skoene, må man finde sig i ikke at være elsket af alle”

Allerførst tak for at give mig chancen for at kloge mig om det emne, jeg ved allermest om, og som samtidig interesserer mig mest: nemlig mig selv. 

Jeg indrømmer gerne, at jeg blev en smule pikeret over eksplicit og ved første kontaktpunkt at blive mistænkt for at være en arrogant idiot af et menneske, hvis eksistens jeg ikke kendte til. 

På den anden side, som den fantastiske sangskriver Tom Lehrer sagde det: “Livet er som en kloak – du får det ud af det, som du kommer i det.” Eller parafraseret: er man langt fremme i skoene, må man finde sig i ikke at være elsket af alle.

Der skal desuden lyde en stor ros for de spørgsmål, jeg er blevet stillet, da de giver mig mulighed for mere end bare at kratte lidt i overfladen og give 5 hurtige og evigtgyldige bullets. 

Spørgsmål 1: Hvad laver du egentlig? Eller – hvad lever du af?

Spørgsmål 1: Du er på ingen måde hemmelig, men alligevel en smule mystisk. Du mener noget om meget, og alligevel kan jeg ikke få svar på det mest basal om dig, nemlig hvad du egentlig laver? På din hjemmeside står der blot, at jeg skal blive hængende, for noget stort er på vej. Jeg ventede 5 min. indtil jeg opdagede, at der ikke åbenbarede sig en sindsyg grafik eller video. Så fortæl mig, hvad kan du og hvad laver du?

Mystisk – så har jeg hørt det med!

Jeg vil ikke sige, at jeg mener noget om meget. Det er relativt få ting, jeg i grunden har en holdning til, men til gengæld har jeg markante holdninger til de emner, der ligger mig på sinde, og er ikke bange for at udbrede dem.

En fluffy marketing konsulent

Jeg tjener til dagen og vejen som noget så fluffy som “marketing-konsulent” – jeg tager mig med andre ord betalt for at hjælpe virksomheder og organisationer med marketing, kommunikation og afledte emner med det ultimative formål at øge kendskab, sælge mere eller sætte en dagsorden. 

Jeg har efterhånden arbejdet med digital marketing i 10 år, efter jeg i en brandert med en ven besluttede at starte et Google AdWords-bureau (nu blot Google Ads) uden nogen form for forhåndskendskab til branchen eller det at være selvstændig. 

Mine generelle styrker er strategi, formidling og evnen til at løse opgaver på utraditionelle måder. 

Kompetencemæssigt er jeg en ganske habil copywriter, skarp til konverteringsoptimering og velbevandret i de 8-10 traditionelt mest effektive kanaler. 

Med tiden er jeg gået fra primært at eksekvere til nu hovedsageligt at bruge tiden på strategi, konceptudvikling og vidensoverlevering, mens den tidstunge eksekvering overlades til kunder, underleverandører eller samarbejdspartnere. Mine timer er delt nogenlunde ligeligt mellem løbende samarbejder og one-offs. 

Okay!?

Min hjemmeside er ganske rigtigt i coming soon-mode og har været det noget tid som en konsekvens af, at veludført arbejde for nuværende kunder har højere prioritet end at skaffe nye. 

Spørgsmål 2: Hvorfor kombinationen af tips og tæsk?

Spørgsmål 2: Når man følger dig på sociale medier handler dine indlæg enten om tips og tricks til digital markedsføring eller verbale tæsk til jobsøgende, som ikke er skarpe, sprælske eller tydelige nok.Elller endnu være: de er ynkelige! Hvorfor lige den type indhold? Hvad er din startegi? Og hvad får du ud af dine opslag?

Af sociale medier er jeg især aktiv på LinkedIn, dels på grund af det fantastiske organiske reach, dels fordi brugerne generelt har noget mere interessant at byde på end andre medier, lige som der er meget interessant inspiration og innovative tanker at hente. 

GOO = Godt, originalt og ofte

Jeg må tilstå, at min strategi simpelthen er noget så simpelt som at poste godt, originalt og ikke mindst ofte – især sidstnævnte er et overset punkt.

Jeg ser LinkedIn som et fantastisk medie til at opbygge kendskab til min person og mine kompetencer, hvilket med tiden resulterer i salg, samarbejder og andre fordele. 

En del af mine indlæg er fagligt funderede og handler om marketing med hovedformålet at brande mig som værende kompetent udi emnet. En anden del er mere off the top of my head – hvis jeg undres, overraskes, irriteres eller er interesseret i input, er LinkedIn et godt sted at starte.

Gå med kant og lad lunken blive hjemme

Jeg er det seneste stykke tid begyndt at folde min personlighed mere ud, hvilket har øget frekvensen af opsange og rants. Overraskende nok har det vist sig, at både interessante diskussioner og reach i langt højere grad opstår som følge af indlæg i sidstnævnte kategori.

I den forbindelse skal der lyde en opfordring til andre om at være mindre bange for at skille sig ud med kant og mere bange for at blive en del af den tiltagende suppe af lunkenhed, der desværre også fylder en del på LinkedIn. 

Spørgsmål 3: Digital markedsføring – hvor er vi på vej hen?

Spørgsmål 3: Digital markedsføring anno 2019 er jo meget andet end tekst og SEO, ligesom facebook og LinkedIn er en smule old School. Hvordan forholder du dig til øvrige kanaler og platforme. Er det noget du arbejder med? Hvilke styrker og svagheder ser du her, og hvilke upcomming trends ser du i kikkerten?

Som tidligere nævnt dækker jeg et bredt spektrum af marketing-kanaler – dels grundet min store nysgerrighed, der får mig til at fordybe mig i nye emner, dels overlagt for at kunne performe bedst muligt for mine kunder. 

Det siger sig selv, at jeg har mindre tid end en specialist til at gå i dybden med hver enkelt kanal. Dette forsøger jeg at opveje ved at bytte viden med de mange dygtige specialister i mit netværk. Samtidig ved jeg altid, hvem jeg skal have fat i, hvis jeg har brug for potentialevurdering eller seneste best practices på mine svagere kanaler til en given kundecase. 

Marketing automation, chatbots og AI er allerede the shizzle, og jeg forventer, at vi her ser en fortsat udvikling. Pinterest er også, med annonceringsmulighederne, blevet interessant som billig top funnel med høj volumen, lige som i øvrigt Snapchat og TikTok.

Marketing er dog heldigvis dejlig komplekst og uforudsigeligt, så dinosaurerne SEO og Google Ads er stadig kanaler, der kan give ekstremt store afkast. 

Spørgsmål 4: Hvordan gebærder en ældre sig i de unges verden

Spørgsmål 4: Jeg kan se på dit grå skæg, at du ikke længere er 25. Som jeg ser det, er digital markedsføring ikke kun en disciplin, men også en måde at gebærde sig på i den virtuelle verden, som de unge lærer meget hurtigere end de ældre. Hvordan holder du dig up to date? Eller omvendt, kan din alder være en styrke i den unge, virile og pulserende marketingverden?

Der er ingen tvivl om, at læringskurven i dag er markant mindre stejl end tidligere. Tilbage i 2009 brugte jeg hovedsageligt Google som kilde til at lære om Ads, da mulighederne for at finde godt indhold var få – i dag er der så ekstremt meget godt, gratis indhold tilgængeligt, at du relativt nemt kan komme op på et anstændigt niveau i løbet af kort tid. Blandt andet derfor er generalist-vejen den rigtige for mig – de unge helte har trods alt sværere ved at lære grundkoncepterne for ti kanaler frem for én.

Ydermere ser jeg behovsafdækning og virksomhedsanalyse som to punkter, hvor erfaring i høj grad kommer i spil: Mange leverandører har i dag en tendens til at trække det samme produkt ned over hovedet på alle kunder, uanset udgangspunkt, ofte ud fra mantraet om, at “det altid er profitabelt”. Det er det da også tit, men måske en anden strategi er mere profitabel og/eller har lavere tilbagebetalingstid.

ROAS er for middelmådige

En klassisk fejl, jeg oftere ser begået nu end tidligere, er at fokusere på de mest imponerende statistikker. Middelmådige bureauer slår sig tit op på cases med ROAS (return on ad spend – ROI uden konsulent-spend) på langt over 10 – men så længe skaleringsmulighederne ikke er udtømt, er en for høj ROAS et tydeligt signal om en forkert prioritering: med tocifret ROAS er det vigtigste oftest at skalere, hvilket naturligvis medfører et fald i ROAS, men til gengæld hæver det absolutte dækningsbidrag. 

Spørgsmål 5: Hvordan arbejder sådan en som dig?

Spørgsmål 5: Du bor pt. i Bangkok og arbejder i Danmark. Er du en slags digital nomade (som jo er meget moderne pt.)? Hvordan ser dine arbejdsdage ud? Hvem samarbejder du med? Og om hvad?

Jeg har været i Bangkok i et par måneder og bliver nok i hvert fald et par stykker mere, inden jeg returnerer til Danmark for en kortere bemærkning af visa-mæssige årsager. Jeg foretrækker faste vaner, og nomade-stilen er derfor som sådan ikke mig – Bangkok var en impuls-beslutning, men jeg er blevet meget glad for byen og de behagelige thaier, så jeg kan sagtens se mig selv bruge mere tid her. 

Jakob og kongen

Jeg arbejder en del, om end mange af timerne ikke er fakturerbare og går med netværk, research og lignende. Jeg er dog stadig for dårlig til at trække stikket og holde fri, hvilket er noget af det, jeg arbejder meget med for tiden. 

Cola, smøger, morgenmad, SoMe, mails, eksekvering

Jeg bruger som regel den første time på at spise morgenmad, drikke cola og ryge smøger, mens jeg tjekker mails og sociale medier og lægger dagens program.

Eksekverende arbejde, der kræver fokus og disciplin, lægger jeg så vidt muligt før en sen frokost, hvorefter netværk, research, ideudvikling m.m. optager det meste af resten af dagen, eventuelt fulgt op af endnu en eksekverings-session ud på de sene timer. 

Ved siden af konsulent-arbejdet er jeg i øjeblikket i gang med at afdække potentialet for et par ideer, der skalerer bedre end konsulenttjanserne, da jeg er klart bedst i nye, uberørte markeder, hvor beslutninger træffes på baggrund af intuition og afvejninger frem for best practices og number-crunching, som efterhånden er blevet en større del af marketingfaget og udgør en stor del af arbejdet i kompetitive brancher. 

Spørgsmål 6: Hvad driver dig, og hvor driver du hen?

Spørgsmål 6: Hvad er du drevet af? Interesse, passion, lysten til at være din egen chef? Og hvor driver du hen? Arbejder du mod et mål? Fagligt eller personligt? 

På kort sigt er jeg drevet af, at jeg efter en konkurs har brug for penge til husleje og torskerogn – på langt sigt at bevise over for mig selv (og andre, selvom jeg nødigt indrømmer den del), at jeg kan transformere mine evner til den unicorn, jeg stadig ikke har knækket koden for.

Jeg har som sådan ikke noget imod at have en chef – jeg har været velsignet af gode chefer gennem min tid. Jeg har derimod et udtalt behov for selv at kunne vurdere, hvornår jeg ønsker at vige fra “kunden har altid ret”-filosofien – med andre ord fyre kunder, der af den ene eller den anden grund er et dårligt match.

Fokuser på beslutninger fremfor resultater

Den her får jeg sikkert en masse røg for, men jeg bruger ikke mål, da specifikke mål for mig har en tendens til at medføre dårlige beslutninger. Det er formentlig en reminiscens fra min tid som pokerspiller, hvor devisen “decisions, not results” er helt grundlæggende. Med andre ord: fokusér på hele tiden at træffe de bedste beslutninger, så kommer resultaterne, når de kommer. Jagter du resultaterne for resultaternes skyld, træffer du ofte kontraproduktive beslutning som fx at lukke et salg med for lavt dækningsbidrag for at nå månedens salgsmål.

Spørgsmål 7: hvordan fik du selv fingeren ud?

Spørgsmål 7: Jeg behøver ikke citere dig. Du ved det godt. Ofte skriver du, at folk skal få fingeren ud og komme igang. Hvordan kom du selv i gang. Helt konkret, hvilke skridt har du taget for at stå, hvor du gør i dag?

Gør som jeg siger, ikke som jeg gør! De fleste iværksættere er enten genier eller grindere: førstnævnte har kreativitet som spidskompetence, mens sidstnævnte får tingene gjort. (Nogle få besidder begge sider.)

Jeg er, måske ikke så overraskende kva min LinkedIn-overskrift, et geni. Jeg er derfor ikke typen, der – hvis jeg var arbejdsløs – ville sende 50 ansøgninger om dagen. I stedet ville jeg forberede mig rigtig godt på 2-3 potentielle arbejdsgivere og kontakte dem via et af tidens absolut mest oversete våben, telefonen. 

Spørgsmål 8: Hvad er en succes? Og er du en succes?

Spørgsmål 8: Ud fra dit perspektiv, er du da en succes? Hvorfor?

Personligt, ja. Fagligt, nej. 

Jeg har tidligere været ekstremt udisciplineret, kortsigtet og selvdestruktiv, og selv om der stadig ryger cola og smøger indenbords, har jeg formået at forbedre mig meget på de områder. Samtidig er det gennem hårdt arbejde lykkedes mig at opbygge det selvværd, jeg i min barndom og ungdom misundte andre, lige som jeg har udviklet mine sociale skills betragteligt.

“Jeg skulle have været et andet sted, end jeg er nu”

Med en opvækst som vidunderbarn lå det i kortene, at jeg karrieremæssigt skulle være et andet sted nu, end hvor jeg er. På den anden side følges gode og dårlige sider typisk ad, så jeg har som nævnt ovenfor haft mit at slås med på det personlige plan, hvilket altid har holdt mig noget tilbage professionelt.

Jokob Bank

I andres øjne var jeg nok markant mere succesfuld som professionel pokerspiller med eget poolbord i min 110 kvm lejlighed på H.C. Andersens Boulevard, end jeg er nu, men i dag slår jeg til gengæld øjnene op hver morgen og er glad, og det vælger jeg til hver en tid over at skovle penge ind på ligegyldigt arbejde.

error

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.